Na blogu - 5 najczęściej popełnianych błędów w procesie zakupu licencji franczyzowej

Powrót: Strona główna / Blog Franczyza

Franczyza to nie tylko pomysł na własny biznes, ale przede wszystkim sprawdzony model biznesowy, który pozwala rozpocząć biznes w oparciu o dobrze zorganizowaną strukturę i wypracowane procesy administracyjne, sprzedażowe i inne umożliwiające sprawne funkcjonowanie każdego przedsiębiorstwa od pierwszego dnia rozpoczęcia działalności.

Zdarza się, że przedsiębiorcom tak bardzo spodoba się sam pomysł na biznes, że tracą czujność w czasie kolejnych etapów procesu zakupu licencji.

5 najczęściej popełnianych błędów w procesie zakupu licencji franczyzowej

Brak udokumentowania uzgodnień słownych w trakcie negocjacji.

Proces zakupu licencji franczyzowej może trwać nawet kilka tygodni. W tym czasie nie wszystkie spotkania mają charakter formalny. Czasami są to spotkania przy kawie lub rozmowy telefoniczne. W trakcie tych spotkań franczyzodawca może złożyć nam obietnice, a później o nich zapomnieć. W naszym interesie jest, aby te rozmowy odpowiednio udokumentować na przykład e-mailem do franczyzodawcy. Jeżeli coś źle zrozumieliśmy lub inaczej zinterpretowaliśmy słowa franczyzodawcy, korespondencja umożliwi nam ostateczne wyjaśnienie omawianej kwestii. Warto oczywiście wszystkie istotne dla nas uzgodnienia zawrzeć w umowie franczyzowej.

Brak opinii prawnej do umowy franczyzowej.

Umowy często zawierają wiele terminów typowo prawnych, które mogą być niezrozumiałe lub źle interpretowane przez osoby nie posiadające odpowiednich kwalifikacji. Właśnie dlatego warto pozyskać opinię prawną do umowy franczyzowej. Pozwoli nam to uniknąć w przyszłości problemów natury prawnej lub finansowej.

Rezygnacja z kontaktu z franczyzobiorcami lub pozyskania referencji od franczyzobiorców.

Zakup licencji franczyzowej jest to bardzo ważna decyzja, która ma długookresowy wpływ na nasze życie. Można to nawet porównać do zakupu mieszkania lub budowy domu. Trzeba pamiętać o tym, że nie ma rozwiązań idealnych. Każde przedsięwzięcie ma słabe i mocne strony. Warto spotkać się i porozmawiać z innymi franczyzobiorcami, aby zapytać ich o problemy, z którymi borykali się na początku rozpoczęcia działalności i jak układają się bieżące relacje z franczyzodawcą. Niektórzy franczyzodawcy załączają do umowy listę aktualnych franczyzobiorców wraz z ich danymi kontaktowymi. Lepiej poświęcić więcej czasu na ocenę sytuacji niż żałować, jak już będzie za późno.

Rezygnacja z wizyty w siedzibie franczyzodawcy.

Handlowcy reprezentujący franczyzodawcę zazwyczaj przedstawiają ofertę sprzedaży licencji franczyzowej w sposób bardzo profesjonalny i wiarygodny, ale jednocześnie subiektywny, skupiając się głównie na zaletach prezentowanego systemu. Warto jednak odwiedzić siedzibę franczyzodawcy i samodzielnie ocenić mocne i słabe strony tego przedsięwzięcia, a także spotkać ludzi, z którymi będziemy w przyszłości współpracować.

Nie przeprowadzenie samodzielnej analizy rynku.

Informacje pozyskane od handlowców pracujących dla franczyzodawcy są zazwyczaj bardzo pozytywne. Ma to oczywiście na celu przekonać zainteresowanych inwestorów do zakupu licencji franczyzowej danej sieci. Dane zgromadzone i prezentowane przez franczyzodawcę mają charakter globalny i może się zdarzyć, że nie będą dotyczyć regionu lub miejscowości, w której masz zamiar prowadzić biznes. Właśnie dlatego tak ważne jest samodzielne przeprowadzenia analizy rynku lokalnego.

#franczyza #franchising #pomysłnabiznes #własnybiznes #franczyzawpolsce #katalogfranczyz

Kalendarium

111 pomysłów na sprawdzony biznes.

Facebook Google+