Zakup licencji franczyzowej jest to proces, który składa się z kilku etapów. Warto przyjrzeć się tym etapom, aby lepiej zrozumieć konsekwencje prawne podejmowanych przez nas decyzji.
Rozmowy wstępne - klauzula poufności
Już na samym początku tego procesu franczyzodawca zazwyczaj wymaga podpisania klauzuli poufności. Celem tej procedury jest ochrona prawna własności intelektualnej czyli „know-how”, które stanowi tajemnicę handlową.
Negocjacje przed podpisaniem umowy franczyzy
Sieć franczyzowa ma najczęściej opracowaną umowę franczyzową i jest ona standardowa dla poszczególnych franczyzobiorców. Franczyzodawca dąży do podpisania umowy, która będzie chronić wypracowaną przez niego koncepcję modelu biznesowego, znak towarowy i markę. Nie oznacza to jednak, że warunki umowy nie są w ogóle negocjowalne. Zawsze przed podpisaniem takiej umowy należy skonsultować warunki umowy z radcą prawnym, aby uzyskać opinię prawną do tej umowy. Opinia ta powinna zostać sporządzona na piśmie.
Zakup lub wynajem lokalu
Jeżeli prowadzenie działalności gospodarczej w ramach franczyzy będzie wymagało zakupu lub wynajmu powierzchni handlowej magazynowej lub biurowej , warto także uzyskać poradę prawną od specjalisty ds. rynku nieruchomości przed zakupem lub wynajęciem takiego lokalu.
Umowa franczyzowa – podpisanie dokumentów
Umowa franczyzy należy do grupy tzw. umów nienazwanych, co oznacza, że zgodnie z zasadą swobody zawierania umów, stosunki prawne regulowane taką umową kreowane są przez strony w sposób dowolny i odpowiadający stronom, przy założeniu, że treść umowy nienazwanej nie powinna być sprzeczna z prawem, tzn. jej cel, zapisy i efekty nie mogą naruszać żadnych przepisów prawa.
Większość prawników, którzy specjalizują się we franchisingu wskazują na fakt, że celem umowy franczyzy jest ochrona prawa własności intelektualnej franczyzodawcy, a także ochrona praw franczyzobiorców, którzy są już częścią sieci franczyzowej. Każda umowa franczyzy w ramach danej sieci franczyzowej powinna być standardowa, tak jak system franczyzowy w ramach, którego jest zawierana.
Przed podpisaniem umowy franczyzy zawsze należy uzyskać opinię niezależnego prawnika, który powinien sporządzić odpowiedni raport zawierający wskazania dotyczące praw i obowiązków franczyzobiorcy, wszelkich niestandardowych zapisów zawartych w umowie franczyzy, a także zapisów, które ze względu na kodeks etyczny powinny się znaleźć w tej umowie, ale ich nie ma. Raport ten powinien również zawierać opis obszarów, które powinny być jeszcze wyjaśnione z franczyzodawcą, jeśli ich treść budzi wątpliwości. Dodatkowo łącznie z raportem powinno zostać przygotowane odpowiednie pismo skierowane do franczyzodawcy z prośbą o wyjaśnienia.
Zaopiniowanie umowy przez prawnika powinno być tylko jednym z elementów badania sieci franczyzowej tzw. due diligence, które należy przeprowadzić przed zakupem licencji. Dużo ważniejsze jest, aby porozmawiać z jak największą ilością franczyzobiorców, którzy są już częścią sieci franczyzowej, do której chcemy się przyłączyć. Warto poprosić franczyzodawcę o listę wszystkich działających franczyzobiorców.
Umowa franczyzy jest dokumentem prawnym chroniącym interesy franczyzodawcy i franczyzobiorcy, dlatego umowa ta powinna być zawsze przygotowana w co najmniej dwóch egzemplarzach (po jednym dla każdej ze stron).
Finalizując proces zakupu licencji franczyzowej, strony podpisują umowę.
#franczyza #franchising #pomysłnabiznes #własnybiznes #franczyzawpolsce #katalogfranczyz