Perspektywy rozwoju na rynku franczyzy w Polsce

Powrót: Strona główna / Artykuły

Często przed podjęciem decyzji o zakupie licencji franczyzowej zastanawiamy się, w którą branżę najlepiej zainwestować. Aby znaleźć odpowiedź na to pytanie warto zapoznać się z tym, co na temat rynku franczyzy w Polsce mają do powiedzenia eksperci.

Z „Raportu o franczyzie w Polsce 2018” przygotowanego przez firmę doradczą PROFIT system i portal Franchising.pl wynika, że w 2017 roku na rynku franczyzy działało 1212 marek. Warto również zauważyć, że w 2017 roku pojawiło się 108 nowych konceptów, a 68 zakończyło działalność. Na rynku zadebiutowały m.in. takie marki, jak W.Kruk, Krowarzywa, Zakłady Ceramiczne Bolesławiec, Victoria’s Secret. W tym okresie przybyło ponad 4,3 tys. sklepów i punktów usługowych na licencji - najwięcej w historii! 

Rynek franczyzy w Polsce z roku na rok się rozwija przez ponad dwadzieścia lat - wzrasta liczba jednostek franczyzowych i systemów franczyzowych. Od dwóch dekad dominują w Polsce systemy polskie, które świetnie radzą sobie na rynku franczyzowym. Na podstawie danych z „Raportu o franczyzie w Polsce 2018” można zauważyć, iż dynamika systemów franczyzowych  w 2017 roku spadła (3,4 proc. w porównaniu do 4,5 proc. w 2016 roku), podczas gdy dynamika jednostek franczyzowych wzrosła  (6,1 proc. w porównaniu do 4,1 proc. w 2016 roku). Powyższe tendencje można tłumaczyć nasyceniem polskiego rynku franczyzy i silną konkurencją wśród konceptów franczyzowych. Franczyzodawca musi wyróżniać się szczegółowo opracowaną i sprawdzoną ofertą franczyzową, aby przyciągnąć do swojej sieci nowych franczyzobiorców. Nie bez znaczenia jest również rozpoznawalność danej marki  – mówi dr Marta Ziółkowska z Instytutu Zarządzania Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie. 

Mimo dużego nasycenia systemami franczyzowymi na rynku franczyzy przewiduje się dalsze wzrosty o nieco niższej dynamice w porównaniu do lat poprzednich. Największym nasyceniem charakteryzuje się branża spożywcza i gastronomiczna. Przykładami są tu Żabka, Delikatesy Centrum, Groszek, Intermarche, E.Leclerc czy Stokrotka, a w gastronomii McDonald’s, Domino's Pizza, Subway, Pizza Cezar, Mr Hamburger.

Najszybciej rozwijają się gastronomiczne sieci franczyzowe. Warto również zauważyć stosunkowo dynamiczny rozwój franczyzy w sektorze usługowym, co świadczy o dojrzałości polskiej gospodarki. W najbliższych latach przewiduje się także dynamiczny rozwój mobilnych systemów franczyzowych.
 

Na naszym rynku będą pojawiały się innowacyjne rozwiązania franczyzowe oraz koncepty w coraz to nowych formach, branżach i formatach. Jeżeli zaś mówimy o biorcach, to istniejący franczyzobiorcy będą stawali się biorcami kolejnych systemów (multibiorcy), wykorzystując swoje doświadczenie rynkowe. Należy zaznaczyć, iż zwiększy się rola komunikacji wewnątrz systemu na linii biorcy-dawca, a franczyzodawcy będą starali się czerpać innowacyjne pomysły od biorców mających codzienny kontakt z klientami. Franczyza pojawi się w nowych branżach, takich jak usługi medyczne, pomoc społeczna, „zielone biznesy” czy usługi renowacji domów – twierdzi dr Marta Ziółkowska z SGH.

Podsumowując bieżącą sytuację oraz prognozy dla rynku franczyzy w Polsce należy stwierdzić:

1. Rynek franczyzy stale wykazuje trend wzrostowy, ale o niższej dynamice.
2. Najbardziej nasyconymi branżami na rynku franczyzy są branża spożywcza i gastronomiczna.
3. Najszybciej rozwija się branża gastronomiczna, mimo dużego nasycenia.
4. Dzięki dojrzałości polskiej gospodarki i rynku franczyzy, coraz dynamicznej rozwija się sektor usług.
5. W najbliższych latach prognozuje się również dynamiczny rozwój franczyz mobilnych. 

Kalendarium

Pomysły na sprawdzony biznes.

Facebook